
A budapestiek azt szeretnék, hogy szorosabb legyen a Duna és a főváros kapcsolata. Arra vágynak, hogy a magyar főváros és a folyója mentén a lehetőségek olyan tárháza várja őket, mint Párizsban a Szajna-parton – több közösségi, zöld teret, sportolási és szórakozási lehetőséget szeretnének közvetlenül a vízparton. A Városépítési Főosztály a Dunai Regattán beszélgetett a főváros lakóival a Dunáról, Budapestről és a kettő kapcsolatáról a TFP-k (Tematikus Fejlesztési Programok) keretében. Cikkünkben te is szavazhatsz arról, hogy milyen Duna-parti fejlesztést látnál a legszívesebben.
A Duna szinte mindig a városfejlesztési koncepciók középpontjában állt és áll még ma is. Ezen talán nincs is mit csodálkozni, hiszen több város, köztük Budapest ütőerét is a Duna jelenti. Emiatt is fontos kérdés, hogy hogyan fejlődik a környezete, milyen módon tud mindinkább a városszövetbe illeszkedni, és milyen hangsúlyok fogalmazódnak meg a fejlesztési koncepciók tekintetében.

A Dunával kapcsolatos fejlesztési célokról itt olvashatsz bővebben. Mi is összegyűjtöttünk néhány ötletet, hogyan fejlődhetne tovább a budapesti Duna-part. Néhány persze a valóságtól egészen elrugaszkodott, de azért érdemes végiggondolni őket. Szavazz, melyik tetszik a legjobban!
A kérdőív készítői arra keresték a választ, hogy a városlakók mit gondolnak a Duna-parti fejlesztésekről, mire használják a folyót és mit szeretnének látni a Duna mentén. A válaszadók jelentős része kikapcsolódásra (24%) és sportra (11%) használja a Duna-partot, leginkább a Margitszigeten, sokan pedig közlekedésre (13%). Utóbbi nem meglepő, hiszen két villamosvonal is húzódik a Duna belvárosi szakasza mentén, az egyik ráadásul hamarosan meghosszabbodik .
A válaszadók szerint a legfontosabb fejlesztési cél a Duna és a főváros közötti kapcsolat szorosabbá tétele. Több közösségi, zöld teret, sportolási és szórakozási lehetőséget szeretnének a budapestiek, közvetlenül a vízparton, mint ahogy az a nyugat-európai nagyvárásokban megszokott. 25%-uk zöldövezetek kiépítését, fasorok telepítését támogatja leginkább, 16% sétányokat látna szívesen sok szabadidős lehetőséggel, 7% pedig a kerékpárosoknak biztosítana jobb közlekedési feltételeket a Duna mentén.
A megkérdezettek közel fele forgalomcsillapítással és -korlátozással tartja ezt a célt elérhetőnek, egy részük teljes egészében kitiltaná az autókat. Sokan azonban elbizonytalanodtak, hiszen ezzel a gyors rakpartot kellene megszüntetni, ráadásul elképzelni sem tudjuk, mekkora dugókat okozna, ha a budai hegyi vagy a pesti belvárosi utaknak kellene felszívniuk a rakpartok forgalmát.
A kérdőíveken túl a Városfejlesztési Főosztály egy óriás térkép segítségével próbálta felmérni a budapesti lakosok szokásait és fejlesztési ötleteit. A sárga a legkedveltebb területeket mutatja, a rózsaszín címkék a kulturális, a narancssárga a sport, a zöld pedig a szabadidős, zöld, közösségi jellegű fejlesztéseket jelenti.
Forrás: portfolio.hu