Nem a piaci részesedés, hanem a profit a lényeg – tartja a mondás biztosítói körökben. Lehet, hogy így van, mégis mindenki a piaci részesedésről beszél – halljuk gyakran ugyanezekből a körökből. Utóbbira ráerősítve jöjjön hát egy kis ábraparádé, amely megmutatja, melyik biztosító miben erős.
Szeptember 21-22-én lesz a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége által szervezett hagyományos, immár XII. Biztosításszakmai Konferencia és Kiállítás. Részletek és regisztráció itt.
Előző cikkünkben arról írtunk, hogy teljesített a magyar biztosítási piac az év második negyedében. Ezúttal pedig kétféle típusú ábrát mutatunk be a piaci részesedésekről:
- az egyik a 2015. első félévi állapotot mutatja a biztosítók díjbevétele alapján,
- a másik pedig a 2007 óta bekövetkezett változásokat az egyes szegmensekben.
Először is nézzük a teljes magyar biztosítási piacot: az első félévben az Allianz, Generali, Groupama volt a sorrend a dobogón.
Ha a fentieket kiegészítjük a negyedik helyezett Aegonnal és az ötödik NN-nel, akkor látható, hogy – bár sok névváltozás történt – az öt legnagyobb biztosító kiléte gyakorlatilag változatlan 2007 óta. A piaci koncentráció azonban csökkent: 66%-ról 57%-ra csökkent az öt legnagyobb biztosító részesedése.
Életbiztosítási piac
1 2 | következő oldal > |
Az életbiztosítási piacon az elmúlt évek nagy állományvesztése ellenére stabilan őrzi első helyét az NN, amely idén áprilisig még ING-ként volt ismert. E piacon a tíz legnagyobb közül a Posta Biztosító, a MetLife és a Signal számít inkább élet-, mint nem-életbiztosítónak teljes piaci díjbevétele alapján.
Nem volt ez mindig így, hiszen a MetLife jogelődjei összességében nagyobbak, a Posta Biztosító viszont jóval kisebb volt még 2007-ben a piacon. A többi nagy életbiztosítónál viszont ilyen nagy átrendeződés nem történt.
Máris nem a Posta Biztosító a második helyezett, ha csak a rendszeres díjas életbiztosításokat vesszük figyelembe, hiszen a postán elsősorban egyszeri díjas életbiztosításokat értékesítenek. Ezen a részpiacon ugyancsak az NN az első, és nagy a meglehetősen magas ügyfélszámmal bíró Generali részesedése is.
Szinte csak a 2008-ban elinduló CIG Pannónia volt igazán képes belenyúlni a piaci erőviszonyokba, de a korábban Horváth Béla és Járai Zsigmond nevével fémjelzett biztosító részesedése a 2011-2012-es csúcshoz képest mára jócskán visszaesett.
Az egyszeri díjas piacon meghatározó a banki vagy bankszerű értékesítési csatornával rendelkező biztosítók szerepe: életbiztosítási piaci részesedésénél a Posta Biztosító, a Groupama és a K&H bír itt jóval nagyobb piaci aránnyal.
Az egyszeri díjas termékek jellegénél fogva jóval nagyobb itt az egyes szereplők részesedésében megfigyelhető volatilitás, elmondható azonban, hogy a Posta Biztosító szinte folyamatosan növelte itt a szerepét, a MetLife válság előtti és az Allianz válság elején megugrott részesedése viszont visszaesett.
A befektetéssel kombinált, vagyis unit-linked életbiztosítások piacán az NN, a Groupama és a Generali számít a legnagyobb szereplőnek, de az Allianz, az Uniqa és az Aegon is sok ilyen életbiztosítást értékesített az elmúlt években.
Az NN ma inkább – legalábbis a nyugdíjbiztosítási piacon – a vegyes termékeket részesíti előnyben, az elmúlt években azonban még nőtt a részesedése a unit-linked szegmensben. Csakúgy, mint jellemzően a mögötte állóké, így ezen a piacon – a teljes biztosítási piaccal ellentétben – nőtt a piaci koncentráció (ezt az adatsort csak 2010-től értük el).
Az egyszerűség kedvvért hagyományosnak hívott nem-unit linked életbiztosítási piac legnagyobb szereplője ma a Posta Biztosító, nyilván elsősorban egyszeri díjas termékeivel. Ezt a szegmenst a garanált hozamot ígérő vegyes életbiztosítások uralják.
A piac legnagyobb szereplőjének korábban az NN számított, és ha a rendszeres díjas nem unit-linked biztosításokat néznénk, valószínűleg most is ez a biztosító jönne ki győztesen.
A tavaly év eleje óta adókedvezményt élvező nyugdíjbiztosításokban elért részesedésekrőlkorábbi cikkünkben írtunk, most csak röviden: az idei első félévi teljesítmény alapján itt Generali, NN, Allianz a rorrend.
Az életbiztosítások után lássuk a nem-életbiztosításokat, köztük a legelterjedtebb kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást!
Nem-életbiztosítási piac
A vagyonbiztosításoknál hagyományosan – különösen kiterjedt gépjármű-biztosítási állományának köszönhetően – az Allianz az első számú biztosító, nem sokkal marad le tőle viszont itt sem a Generali.
A „nem a díjbevétel a lényeg” típusú megközelítés az elmúlt évek trendje alapján elsősorban az Allianzra volt jellemző, amelynek piaci részesedése a válság előtti 30% körüli szintről mára 20% közelébe olvadt a nem-életbiztosítási piacon. Itt egyértelműen csökkent a piaci koncentráció az elmúlt években.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piacán azonban így is messze az Allianz a legnagyobb szolgáltató, egyéb szegmensekben elért piaci részesedéseihez képest azonban kimagasló itt a K&H szerepe, az utóbbi években pedig a Wáberer jött fel a harmadik helyre.
Ma már az Allianz és a K&H együtt rendelkezik akkora részesedéssel a kgfb-piacon, mint a válság előtt az Allianz egymaga. A Generali csökkentette, a KÖBE növelte, az Uniqa némileg csökkentette itt a részesedését.
A kgfb-n kívüli, elsősorban vállalati, lakás és casco biztosításokat mutató alábbi ábra azt mutatja, hogy a Generali a legnagyobb vagyonbiztosító. Egyéb piaci részesedéséhez képest nagy itt az ipari biztosításokban erős Union szerepe is.
A nem kgfb típusú vagyonbiztosításoknál jócskán nőtt az Aegon és az Union részesedése az elmúlt években, miközben a Generalié lényegében stagnált, az Allianzé pedig jelentősen visszaesett.
Végezetül néhány technikai megjegyzés az ábrákhoz:
- a Groupama esetében 2008-ig a nagyobbik jogelőd OTP Garancia adatait,
- a MetLife esetében 2012-ig a nagyobbik jogelőd Aviva adatait,
- a Vienna Life esetében 2014-ig a jogelőd Axa adatait szerepeltettük.
- A Cardif 2014-ig nem szerepelt a statisztikákban, a névváltoztatásokat (például ING-ből NN idén) pedig nem tüntettük fel.
Forrás: portfolio.hu