Így indult el az első új villamos Budapesten

A mai napon közel tíz év után ismét új villamos állt forgalomba Budapesten. Az első CAF Urbos3 típusú járművet Tarlós István főpolgármester bocsátotta útjára, az elkövetkezendő bő egy évben pedig további 46 darab követi a 3-as villamos vonalán mától utasokat is szállító példányt. Képgalériában mutatjuk be az új, alacsonypadlós, légkondicionálóval felszerelt villamos első kőbányai útját.

A BKK villamos és trolibusz járműbeszerzési programjának keretében 47 új, CAF Urbos3 típusú villamos áll forgalomba a következő másfél évben. A rövidebb villamosok (35 db, 34 méter hosszúságú, 200 férőhelyes) a 3-as vonalra, valamint a kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz a 19-es és 61-es vonalra kerülnek. A mai Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények (12 db, 56 méter hosszúságú, 345 férőhelyes) az 1-es villamosvonalon közlekednek majd. A villamosok folyamatosan érkeznek és tesztelés után állnak majd forgalomba, az első 56 méteres villamos üzembe helyezése 2016. márciusban várható, míg az utolsó új villamos üzembe helyezésére 2016 júliusában számíthatunk.

Elindultak Budapest legújabb villamosai

Elindultak Budapest legújabb villamosai (galéria, 11 kép)

Az új villamos meglehetősen tágas belső térrel rendelkezik, a székek közötti folyosó sem olyan szűk, mint például a Combino esetében. A járművek a korábbiaknál kedvezőbb utazási feltételeket biztosítanak a mozgásban korlátozottak számára: kerekesszékkel könnyen használhatok. Az ajtónyitó gombok felirata Braille-írást is tartalmaz, ami nagy segítség lehet a vakok és gyengénlátók számára. A komfortérzetet növeli, hogy semelyik ülőhely eléréshez nem kell lépcsőt mászni. A villamoson számos „másfeles” ülőhely található, ami a gyerekkel, illetve nagy csomaggal utazók számára kényelmes lehet.

A biztonságról és az utastájékoztatásról fedélzeti kamera és FUTÁR kijelző gondoskodik. Az új járművek fokozottan környezetkímélők, ugyanis energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően az elektromos áramot is takarékosan használják fel.

Az összesen 46,5 milliárd forint értékű villamos- és trolibuszbeszerzést lehetővé tévő projekt 0,67% önerővel és 99,33% uniós támogatás felhasználásával valósul meg.

A szerződés lehetőséget teremt további 87 villamos szállítására is, így újabb forrás rendelkezésre állásával összesen akár 124 vadonatúj villamost helyezhetnek üzembe 2020-ig a fővárosban. A további 77 jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül elképzelhető 20 olyan villamos vásárlása, amely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. (Ezeket a tervek szerint a Duna-parti 2-es villamos vonalán használnák.) A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány jelentős fiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

Forrás: portfolio.hu