Komoly változások előtt áll a fizetéstechnológia, azaz néhány éven belül már messze nem csak készpénzzel vagy bankkártyával fogunk fizetni – állítják a MasterCard szakértői. Sőt, a fizetéstechnológiai világcég szerint Közép-Európa, így Magyarország is meglepően jól áll az új technológiák elfogadásában: úgy látják, nyitottak vagyunk, és eléggé felkészültek is.
Képzeljünk el egy hétköznapi szituációt: étterembe szeretnénk menni péntek este. A dolog elég egyszerű: odatelefonálunk, foglalunk asztalt, bemegyünk, a pincér kijön, felveszi a rendelést, kihozza az ételt, majd kérjük a számlát, fizetünk (készpénzzel, esetleg bankkártyával, az étterem termináljánál), aztán hazamegyünk.
Képzeljük el, hogy fog működni mindez néhány év múlva (egyébként Amerikában, Nyugat-Európában már sok helyen most is): fogjuk a telefonunkat, letöltjük rá az étterem alkalmazását, amivel egy pillanat alatt foglalunk asztalt magunknak, és kapunk egy kódot. Az étterembe érve bemutatjuk a kódot a pincérnek, aki az asztalunkhoz kísér. Miközben felveszi a rendelést, folyamatosan látjuk, hogy hány levest, hány főételt kértünk, azok mennyibe kerülnek. A vacsora végén nem bajlódunk készpénzzel, bankkártyával visszajáróval: az alkalmazáshoz korábban hozzárendelt bankkártyánkkal fizetünk, a telefonunkon keresztül. Ha akarunk, hagyunk borravalót, ha ez volt az első randi, akkor a sorszámunkat meg tudjuk osztani a párunkkal, és közösen fizethetünk. Mindezt másodpercek alatt, szupergyorsan.
Persze a mobilfizetés nem újdonság, a Pénzcentrum is sok cikkben foglalkozott már a témával az elmúlt években. Ugyanakkor érdemes megnézni, merre tartanak most a legfontosabb fejlesztések, mik lehetnek azok az újdonságok, amiket mi magyarok is használni fogunk (nem csak próbaként, hanem a hétköznapok során, a gyakorlatban).
A MasterCard-nál (is) úgy látják, a mobilfizetést két alapvető irány határozhatja meg a következő években (ezek egyébként együtt is működhetnek):
- az egyik, amikor a telefonunkat ugyanúgy használhatjuk, mint érintős bankkártyánkat. A pénztárnál nem a plasztikot tesszük oda, hanem a telefonunkat
- a másik opció, hogy egy konkrét alkalmazással fizetünk, vagy olyan alkalmazásokat használunk, amikben működik egy fizetési rendszer is (jellemzően az, amit mi alapvetően is használunk, tehát amibe fel van telepítve a betéti kártyánk, a hitelkártyánk, a hűségkártyánk, stb.)
Persze a világcégek egyre nagyobb üzletet látnak az új technológiákban. Nem véletlen, hogy több millió felhasználója van már az Apple Pay-nek (Amerikában és Nagy-Britanniában), de az Android (azaz a Google) és a Samsung is dolgozik saját mobilfizetési megoldáson. A fejlesztések persze a mobilbankolás világát is érintik: képzeljük el azt, hogy a mostani netbanki pénzátutalás helyett sokkal egyszerűbben és gyorsabban, egy Facebook-üzenetben küldünk pénzt rokonunknak, ismerősünknek.
De ugye a biztonság
Azt a fizetéstechnológiában dolgozó cégek is pontosan tudják, hogy az újfajta technológiák legsarkalatosabb pontja a biztonság. Elég egyetlen rossz tapasztalat, vagy akár a legkisebb botrány, a felhasználók bizalma azonnal meginoghat.
Épp ezért hangúlyozzák, hogy
Egyrészt fontos, hogy megbízható legyen az azonosítás, a hitelesítés: ezt ma már nem csak PIN kóddal tehetjük meg, hanem a legújabb okostelefonoknál ujjlenyomat azonosítással is. Tehát például odaérintjük a telefonunkat a boltban a terminálhoz, és az ujjlenyomatunkkal hagyjuk jóvá a tranzakciót. Persze időről-időre hallani másfajta „biometrikus” azonosítás-tesztekről is: ilyen lehet az arcfelismerő (becenevén szelfi-fizetés), vagy az ha egy okoskarkötő felismeri a pulzusunkat, így engedélyezi a fizetést.
Ugyanakkor a rendszerekbe telepített bankkártya-adatokat is védeni kell valahogy. A MasterCard-nál az úgynevezett tokenizációt használják, azaz az alkalmazás nem magát a kártyaszámot tárolja, hanem átalakítja azt egy másik, egyedi azonosítóvá. Így például hiába lopják el a készüléket, a szakértők szerint bankkártyánk nincs veszélyben, sőt, még le sem kell tiltanunk azt.
Forrás: penzcentrum.hu