Az irodapiaci szereplők teljesítményét értékelő „Év Irodája” versenyen a Dome Facility Services Group lett 2013 ingatlanüzemeltető cége. A stagnáló környezetben is látványosan növekedő vállalat ügyvezetője, Décsi Gábor szerint néhány okos megoldással komoly költségcsökkenést lehet elérni.
– Minek köszönhető a győzelmük?
− Idén nem a legnagyobb céget jutalmazták, hanem azt, aki a legdinamikusabban fejlődött. Ilyen dinamikusan növekvő cégről nincs tudomásom ma a piacon, a növekedés mértéke a szektorban körülbelül az inflációval azonos. A Dome Facility Services Group 2003-as alakulása óta közel 700 millió forint árbevétel-növekedést produkált. A cég a válság éveiben is jóval húsz százalék felett bővült: 2010-ben 47 százalékkal, 2012-ben 21 százalékkal. A növekedés az alacsony kiindulási bázis mellett annak köszönhető, hogy jól gazdálkodunk a megrendelők költségvetésével.
– Milyen szempontok alapján választanak a cégek üzemeltetőt? Mi fontos nekik?
− Sokan kérnek olyasmit, amire nincs szükségük. Túlzó az igény, a szolgáltatás árát mégis csökkentenék. Mi úgy próbálunk együttműködni, hogy a megrendelő csak olyat kérjen, amire tényleg szüksége van. Mondok egy példát. A bevásárlóközpontok nyitva tartási ideje hosszú: sok üzlet korán reggel nyit, a mozik késő este zárnak. Ám van egy időszak éjfél és reggel hét óra között, amikor senki sincs az épületben, mégis sokan kérik, legyen 24 órás műszaki készenlét. Őrök mindig vannak az épületben, ők tudják jelenteni, ha van egy csőtörés, nincs szükség állandó készenlétre. Egy másik példa a költségcsökkentésre: egy bevásárlóközpontnak nyáron azt javasoltuk, emelje egy Celsius-fokkal a belső hőmérsékletet. A változás nyomán több mint tíz százalékkal csökkent az energiaköltségük, és senki sem panaszkodott, hogy melege van.
– Mennyire fogékonyak az ügyfelek az új szemléletre?
− Vannak jelek, egy-két cégnél már elindult a váltás. Én erősen hiszek benne. Az elmúlt évben tárgyaltunk egy céggel, akik egy közművel kapcsolatos szerződéses problémával kerestek meg minket. Amikor feltártuk azt, és elmagyaráztuk nekik, mennyi pénzt dobnak ki évente, sokkal könnyebb volt meggyőzni őket, hogy az adott szolgáltatásra költsenek. Nagy, elektronikus licites tárgyalásokon ez a módszer nem működik, ott a minél alacsonyabb árat ajánlók indulnak nagy eséllyel.
– Hogyan lehet komolyabb beruházás nélkül költséget csökkenteni?
− Nagyon divatos ma a megújuló energia, de a vállalkozások zömének nincs pénze beruházni. Ezért nem is javasoljuk, hogy például szereljenek fel napelemet. A költségcsökkentés első szintje mindig a beszerzés, a második szint, hogy elérjük, az épületben csökkenjen a fogyasztás. Ezen a szinten előfordulhat egy-két olyan beruházás, például mérőóracsere, amely gyorsan megterül. Csak ezek után következik a hármas szint, amely komolyabb átalakítást igényelhet, például melegvíz-hálózatba termelünk napkollektorral. Egy hosszú távon kiszámítható, megújulókat támogató környezet segítené az elterjedésüket.
Forrás: napigazdasag.hu