A fő kérdés: jogos-e a bankok számolási módja

Elkeseredettek és tanácstalanok a gépjármű-devizahitelesek, azt sem tudják, érvényes szerződés van-e a kezükben. Számukra az lenne a megoldás, ha az eredeti szerződés alapján törleszthetnének.

Ha az autókereskedőnél bankhitelből egyenlítjük ki a gépjármű vételárat, az autót a vevő használja, de az a hitel fedezetéül szolgál a kölcsön visszafizetéséig. A megnövekedett havi törlesztőrészlet miatt azonban nagyon sokan már nem tudják fizetni a kölcsönt.

ifj. Lomnici Zoltán

ifj. Lomnici Zoltán

Nemrégiben pert nyert egy autó-devizahiteles, a bíróság kimondta, hogy a szerződése semmis. Ifj. Lomnici Zoltán ügyvéd a Kossuth Rádió Napközben című műsorában leszögezte: az autó és a lakás devizahitel szerződések eredője közös, a legfontosabb kérdés, hogy valóban volt-e deviza az ügyletek mögött, és jogos-e a számolási mód, amit a bankok alkalmaznak. Az ügyvéd arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyon sokszor nem csak az autó számít fedezetnek, hanem az ingatlanra is ráterhelik a költségeket, s ezért folytat harcot a Civil Összefogás Fórum, hogy előrelépés történjen ezekben az ügyekben – elsősorban a Kúria részéről.

Molnár István, a Mentőöv Egyesület elnöke a műsorban arról beszélt: nemrégiben született egy jogerős bírósági ítélet, amelynek az volt az alapja, hogy a hitelszerződést nem az arra jogosult, azaz nem a hitelfolyosításra jogosult bank írta alá. Egy autós ügynökségnek ugyan lehet, hogy volt erre meghatalmazása, de aki az autót közvetlenül értékesítette, vélhetően nem rendelkezett a PSZÁF által ellenőrzött, regisztrált, és általa kiadott pénzügyi közvetítői engedéllyel. Ezen kívül számos olyan jogalap is létezik, amely ezzel együtt eredményesen peresíthető, magyarázta Molnár István.

Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára hangsúlyozta: a válság kitörése óta nagyon sok gépjármű hitelfelvevő vált fizetésképtelenné. Ezeknek az ügyfeleknek a problémáira a lízingcégek megpróbáltak valamilyen megoldást találni, vagy a futamidőt hosszabbították meg a havi részletek csökkentése érdekében, vagy ha az ügyfél végképp fizetésképtelenné vált, vagy ő próbálta meg eladni az autóját, vagy a lízingcég. Általában az a tapasztalat, hogy ilyen esetben mind a két fél rosszul kerül ki az ügyletből, hiszen az autók értéke nem éri el azt az összeget, amekkora a tartozás, tette hozzá Lévai Gábor.

Ifj. Lomnici Zoltán nem tartja helytállónak azt a kijelentést, hogy az ügyleten mindkét fél veszít. Úgy véli, a pénzintézeteknél megmaradhat az extraprofit.

Forrás: hirado.hu