Nemcsak a járműipar szakértőinek, de laikus szemű megfigyelőknek is feltűnik az a trend, amelynek értelmében egy-egy gépkocsitípus új változata szinte mindig nagyobb, szélesebb – és sok esetben súlyosabb, bár ez a trend megfordulni látszik –, mint az elődje. Ez pedig hovatovább komoly gondokat okoz a parkolóházak férőhelyein.
A legszemléletesebb példa az autók „hízására” az egyik legnépszerűbb típus, a Volkswagen Golf. Míg a közkedvelt kompakt modell első, 1974 novemberében piacra dobott változata nagyjából Trabant méretű volt, addig a 2012 óta gyártott Golf VII kereken 18 centiméterrel szélesebb, mint az „őse”.
A zwickaui közlekedéstechnikai intézet statisztikájából kitűnik, hogy a Németországban forgalomba helyezett kompakt és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.
Tovább súlyosbítja a helyzetet a városi terepjárók (SUV) és egyterűek, minibuszok térnyerése a járműparkon belül. Németországban jelenleg 5,5 milliót tartanak számon belőlük – 1,3 millióval többet, mint 2006-ban. Egy-egy VW Touareg vagy Audi Q7 (szélességük 1,94, illetve 1,98 méter) gyakran két parkolóhelyet is elfoglal, ha vezetője nem pontosan az üres hely közepére parkolja be az autót.
A német parkolók és parkolóházak üzemeltetőinek szövetsége helyesli a zwickaui elképzelést. Mi több, néhány parkolóházban – az ügyfelek kívánságára – már ki is szélesítették a férőhelyeket. Ez azonban nem mindenütt járható út – főként mélygarázsokban nem. Ott ugyanis a támpillérek között legtöbbször három férőhely van. Ha most ezek szélességét növelni akarná az üzemeltető, akkor a három helyből csupán kettő maradna. Vagyis a teljes mélygarázs kapacitása a kétharmadára zsugorodna, ami szükségszerűen maga után vonná a parkolási díj 30 százalékos emelését. Ezt pedig aligha akarja bárki is – vélekedett Henning Tants, az egyik hamburgi mélygarázs illetékese. Szerinte akinek problémát okoz a beparkolás, illetve a ki- és beszállás a szorosan egymás mellett álló autókból, az legjobban teszi, ha kisebb autót vásárol magának.
A helyek mérete ugyanis „őskori” reliktum, a vonatkozó német előírás az 1970-es évjáratú VW Bogár szélességéhez (1,58 méter) igazodva 220 és 230 centiméter között szabja meg egy-egy parkolóhely szélességét.
A tartományi építésügyi miniszterek konferenciája elzárkózott az ósdi előrás módosításától, holott a zwickaui intézet szakemberei legalább 250, de inkább 260 centi széles parkolóhelyeket tartanak ésszerűnek és kívánatosnak – írta a Der Spiegel. Magyarországon jelenleg 2,5 x 5,5 m-es méretet ír elő a szabvány, melytől kivételes esetben 2,3 x 5,0 méterig el lehet térni. Utóbbira néhány bevásárlóközpontnál, irodaháznál is találni példákat, ahol a legtöbb esetben nem is sikerül az autósoknak csak egyetlen helyet elfoglalniuk.
Az új tervezésű és kivitelezésű felszíni parkolók kialakítása során is sok furcsasággal lehet találkozni. Előfordulnak olyan esetek is, amikor a kivitelezők nem a terveknek megfelelően rakják le a térköveket, így nagyon keskeny – mindössze 2 méter széles – parkolóhelyeket alakítanak ki, melyekre beállni még lehet, de az autóból kiszállni már nem.
A magyarországi ingatlanfejlesztők is hasonló problémával küzdenek. Egyrészt az építésügyi előírások is megszabják a parkolóhelyek méretét, és mint a REsource kérdésére a Futureal szakértője elmondta, az általuk legtöbb esetben alkalmazott 8,10 x 8,10 méteres „raszter” is szigorú korlátokat szab. Az a méret ma még elegendő az oszlopok között három parkolóhely kialakításához – amit a pillérek formájának tudatos megválasztásával, nevezetesen az elnyújtott és lekerekített alakkal még felhasználóbarátabbá tudnak tenni -, de ugyanezt nem minden fejlesztő tudja, vagy akarja alkalmazni.
Az autók méretének további növekedése az ingatlanfejlesztők, tervezők, de a szabályokat alkotó hatóságok figyelmét is fel kell, hogy keltsék, ugyanis ha nem követik a változásokat – és marad az eddigi szabályozás, illetve ahhoz ragaszkodnak az építők -, akkor gyakoribbak lesznek a konfliktusok a parkolóhelyeken. Ez előbb-utóbb visszahat az adott ingatlan – kereskedelmi, iroda stb. – „népszerűségére”, kihasználtságára, ami a beruházó, üzemeltető jövedelmezőségét is negatívan befolyásolhatja.
Egyfajta megoldást jelenthet a rendelkezésre álló terek hatékonyabb kihasználása, például redukált méretű parkolóhelyek kialakításával. Ezeket – természetesen megfelelő jelöléssel ellátva – a kisebb méretű járművel érkezők vehetik igénybe, így olyan helyeken is kialakíthatók beállók, ahova nagyobb méretű járművel nem lehet beállni.
Mint azt a Futurealnál elmondták, ők kifejezetten nagy figyelmet fordítanak fejlesztéseik során a parkolóhelyek megfelelő kialakítására. Nemcsak a 8,10 x 8,10-es raszter adta lehetőségeket használják ki, hanem igyekeznek a mozgássérültek számára kijelölt helyek – melyek akkorák, hogy kerekesszékkel is könnyen el lehet férni az autók között – mellett családi és női férőhelyeket is kialakítani. Az utóbbi nem nagyobb méretet jelent, hanem elsősorban elhelyezkedést. A hölgyek jó néven veszik, mivel sokkal inkább biztonságban érzik magukat, ha közel tudnak megállni a bejárathoz, lifthez stb. A legtöbb mélygarázs vagy parkolóház ugyan rendelkezik kamerás megfigyelőrendszerrel, de a hölgyek számára sokkal megnyugtatóbb, ha csak egészen kis távolságot kell egyedül, gyalog megtenniük a lift, lépcsőház vagy kijárat és az autójuk között.
Ezért is kicsik a parkolóhelyek – ezt lehet tenni ellene
A parkolóhelyek mérete a legtöbb mélygarázsban, parkolóházban és felszíni parkolóban ha nem is tágas, de elegendő helyet kínál az autósok számára, hogy járművükkel be tudjanak állni. A járművezetői attitűd azonban sokszor lehetetlenné teszi egy adott terület maximális kihasználását, mert sokan lustaságból, nemtörődömségből, a közösség érdekeinek teljes mértékű figyelmen kívül hagyása vagy csak egyszerűen velük született közöny miatt két- vagy akár háromautónyi helyet is képesek egymaguk elfoglalni.
A legtöbbször azzal magyarázzák ezen magatartásukat, hogy van még hely másutt is, más ne akarjon pont oda állni, illetve hogy ezzel akarják megóvni autójukat az esetleges ajtórányitásból vagy pontatlan irányításból adódó sérülésektől.
Az utóbbi még érthető is némiképp, bár nehéz elfogadni: ha valaki ettől fél, akkor inkább ő álljon meg távolabb, de szabályosan, csak egy helyet elfoglalva, akkor sem fog melléállni senki, mert többet kell gyalogolni, mint a közelebbi helyekről. Sajnálatos módon a több helyet is elfoglalókkal a parkolók üzemeltetői nem fizettetik ki az összes helyfoglalásukat, pedig ezzel a módszerrel rövid idő alatt a mostaninál jóval nagyobb fegyelemre lehetne szorítani az autósokat, és a bevételkiesés is csökkenne.
Forrás: resourceinfo.hu