A fogyasztók a banki elszámolási értesítő kézhezvételét követő 30 napig nyújthatnak be panaszt pénzügyi intézményüknél. A jogszabály nem zárja ki, hogy egy piaci szereplő az értesítő kiküldése előtt például elektronikusan, telefonon tájékoztassa ügyfelét az elszámolt összeg jóváírásáról, vagy teljesítse a kifizetést. Ez azonban nem pótolja a hivatalos értesítést, s nem rövidíti le az ügyfél panasztételi lehetőségének időtartalmát – hívja fel a figyelmet az MNB.
A pénzügyi intézményeknek a tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítőket a deviza alapú kölcsönöknél
2015. március 1. és április 30. között, a devizában törlesztettek és a forinthitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az ügyfeleiknek.
Egyes pénzügyi intézmények már a tájékoztató levelek megküldése előtt is tájékoztatást nyújtanak – például rövid szöveges üzenetekben, vagy akár telefonon – az elszámolás eredményéről ügyfeleiknek. Ez viszont nem helyettesítheti a nyomtatott tájékoztató levelet, amelyet a jogszabályokban előírt formában és tartalommal kötelesek tértivevényesen postán megküldeni a fogyasztóknak.
Az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján (csökkentve ezzel azok tartozásait), vagy a már megszűnt fogyasztói szerződések esetében-amennyiben ismert a számlaszám – átutalniuk. Nem jogszerűtlen ugyanakkor az sem, ha az elszámolás kiküldését megelőzően megtörténik a pénzügyi teljesítés.
Az elszámolások pénzügyi teljesítése az értesítő levelek kézbesítése előtt is lehetséges a jogszabály szerint, ám ez nem rövidíti le a fogyasztókat megillető jogorvoslati lehetőségek határidejét. Így ha egy fogyasztó vitatja a kiszámított összeget, vagy nem kíván élni a forintosítással, akkor az ezek jelzésére szolgáló határidő számára is az elszámolási értesítő kézhezvételét követően kezdődik.
A fogyasztó a törvény szerint az elszámolási értesítő kézhezvételétől számított 30 napon belül élhet írásbeli panasszal pénzügyi intézményénél, amelytől 60 napon belül kell érdemi választ kapnia. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti – hívja fel a figyelmet közleményében az MNB.
Forrás: portfolio.hu