Fontos változás! Ezt sok tévé, telefon előfizető nem tudja

Az előfizetők számára kedvező és fontos változások léptek életbe szeptember elsejével a hírközlési szabályozásokkal kapcsolatban. Többek között egyszerűbb lesz a szerződéskötés menete és a gyerekek védelmére szolgáló szűrőprogramok letöltése is.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) előfizetői szerződésekre vonatkozó hírközlési szabályozása több változást is hoz az életünkbe. Például egyes tarifacsomagok és a szerződési feltételek sokkal átláthatóbbá válnak majd, ráadásul ezentúl a szolgáltató nem változtathat a beleegyezésünk nélkül egyoldalúan a szerződésünkön. Az összes változás gyors és egyszerű megértése érdekében az NMHH honlapján az alábbi videót tette közzé.

A szabályozás egyébként két lépcsőben történik, bizonyos változások már szeptember elsejével életbe léptek, míg a következő módosítás december elsején várható. Röviden a már életbe lépett 4 fontosabb változás:

1. Átláthatóbb szerződési feltételek, követhető módosítások

  • Az internet-hozzáférést biztosító szolgáltatók honlapjukon összegyűjtik és táblázatban egységesen összehasonlítható formában közzéteszik az általuk kínált minden internet-hozzáférési szolgáltatás jellemzőjét és ajánlataik paramétereit.
  • A kétoldalú szerződésmódosítás csak a felek ténylegesen egyező akarata esetén történhet meg. “Észrevétlenül” az előfizető hallgatásával nem lehet a szerződést módosítani.

2. Méltányos szerződésbontási lehetőség, több idő a hívásmegszakításra

  • Ha a szolgáltatás a szerződésben megjelölt címen nem vagy nem megfelelően működik, akkor az előfizetők 14 napon belül felmondhatják a szerződést, és csak az addig ténylegesen igénybe vett szolgáltatás díját kell kifizetniük.
  • Hívásindításkor a hívás díjmentes megszakítására a telefonszolgáltatók ezentúl kötelesek legalább 5 másodpercet biztosítani a hívó fél számára a korábbi 3 másodperc helyett a hangpostára irányítás előtt.

3. Bővül a szolgáltatók kötbérfizetési kötelezettsége

  • A szolgáltatóknak kötbérfizetéskor az eddigieknél részletesebb tájékoztatást kell adniuk: a kötbér mértékéről, számításának, kifizetésének módjáról, az alapul szolgáló szerződésszegő magatartásról; hogy az előfizetők pontosan tudják, hogy milyen okból és miért pont akkora összegű kötbér kifizetésére kerül sor.

4. Fokozottabb védelem a kiskorúaknak

  • Az internet-hozzáférést nyújtó szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen: a főoldalon, az egyes internetcsomagokat bemutató vagy a gyermekvédelemmel foglalkozó aloldalakon közzétenni a káros tartalmakat szűrő, egyszerűen és gyorsan telepíthető szoftverek elérhetőségét és a használatukra vonatkozó tájékoztatást.

Fontos változások december elsejétől:

1. Szabályozottabb körülmények szerződéskötéskor

  • A szolgáltatók a szóban történő szerződéskötéskor is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek.
  • Határozott idejű szerződéskötéskor a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt a határozott idejű szerződés teljes időtartama alatt jelentkező, az előfizetőket minimálisan terhelő minden költségről, hogy a szerződést az előfizetők tudatos választással, az előre tervezhető kiadások mérlegelésével köthessék meg.

2. Több felmondási lehetőség

  • Az előfizetők akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja – például díjat emel -, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz – olvasható az NMHH honlapján.

Forrás: penzcentrum.hu