Vidéken csökkentik, Budapesten bővítik a fizető parkolási zónákat

Hiába mondja ki az Alkotmánybíróság, hogy a parkolóhelyek fizetőssé tétele nem a bevételszerzés, hanem a forgalomszabályozás egyik eszköze, a fővárosban mégis tovább bővítik a fizetőövezetek számát. A vidéki városok jelentős részében ezzel ellentétben egyre több helyen teszik teljesen vagy részben ingyenessé a parkolást.

Bővítené a fizetős parkolóhelyek számát Budapesten a VIII. és a XIII. kerület. Az erről szóló előterjesztésről már a jövő szerdán tárgyalhat a Fővárosi Önkormányzat közgyűlése. Mindkét kerületi önkormányzat terve, hogy jó néhány, a belvárostól távol eső utcát is bevonna a díjfizetési zónákba. Azok mérete azonban már jelenleg is túl nagy – véli az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) alelnöke.

Legin István szerint a XIII. kerületben például már a Rákos-pataknál tart a díjzóna, már a családi házas, lakótelepi övezeteket is magába foglalja, ami teljesen indokolatlan. A fővároson kívül minden más városban legfeljebb a belvárosban megalapozott a fizetős parkolási rendszer.

„Ennél is nagyobb probléma, hogy az önkormányzatok általában saját anyagi érdekük miatt bővítik a fizetős zónákat annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság már kimondta: a fizetős parkolási rendszer kizárólag forgalomszabályozási alapon működhet, nem lehet célja a bevételszerzés” – hangoztatta az Empamo alelnöke.

(MTI-fotó: Illyés Tibor)

Az Alkotmánybíróság (Ab) számos egyéb pontját is kifogásolta a magyar parkolási rendszernek. Egyebek között a vis major esetekkor – úgymint műszaki hiba, viharkár, sürgős betegszállítás – kapott büntetések elengedésének a hiányát. Az Ab álláspontja szerint a pótdíjak mértéke nem haladhatja meg az egy órára szóló jegyárak tizenötszörösét. Ehhez képest jelenleg jó néhány parkolótársaságnál a bírság akár az alapár negyvenszerese is lehet.

Európában az átlagnál drágább

Európai viszonylatban a magyar és elsősorban a fővárosi parkolási díjszabás a drágábbak között van. Az unió területén átlagosan 1 euró egyórai parkolás díja, ami jóval olcsóbb, mint például Budapest belvárosában, vagy akár a XIII. kerületben, ahol 440 forintot kell érte fizetni.

Vidéken is drága parkolni: Szeged jelenlegi három zónája közül a legdrágábban, a zöld övezetben egy óra parkolás díja már 480 forint, a sárga zónában 240, míg a kékben 120 forint. A városban idén január 1-jétől néhány utcával tovább bővítették a zöld és a sárga zónát.

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint a parkolóhelyek forgási sebességének növelése (vagyis csak addig parkoljanak az autósok, amíg feltétlenül szükséges) és a zsúfolt belváros miatt volt erre szükség. Szegednek tavaly közel 600 millió forintos bevétele származott a parkolási díjakból, míg a büntetésekből évente mintegy 140 millió forint folyik be átlagosan. Ezzel szemben a mobiltelefonos díjfizetés éves szinten körülbelül 60 millió forintjába kerül a városnak. Az alpolgármester elmondta azt is, hogy az önkormányzat a teljes bevételt a közösségi közlekedés finanszírozására fordítja. Szeged idén már nem tervezi, hogy változtat a parkolási díjakon, ám azt még vizsgálja a városvezetés, hogy vannak-e olyan területek, amelyek a telítettség miatt átkerülhetnek a fizetős kategóriába.

Forrás: hirado.hu